Moja pierwsza lustrzanka - Czym warto się zainteresować? #1

Przed tym dylematem stoi bardzo wiele młodych ale także starszych miłośników fotografii,którzy swoją przyszłość wiążą właśnie z dziedziną fotografii lub po prostu zwykła cyfrówka już im nie wystarcza,chciałbym na moich doświadczeniach wam przedstawić ,myślę że obiektywnie na co zwrócić uwagę przy zakupie,jakich parametrów rzeczywiście potrzebuję itd
Dzisiaj przybliżę wam markę Canon,wpis będzie podzielony na klika części z tego względu że jest dużo materiału i by nie zasypać was słowotokiem w którym się pogubicie,Zapraszam do lektury ;-)

Kiedy cyfrówka to za mało ? 

Ten moment trudno wyczuć,ale zapewne nastąpi on wtedy gdy zdjęcia o zmroku będą coraz bardziej rozmazane?nieestetycznie zaszumione?kolory wyblakłe? tak samo dotyczy dnia gdy głębia ostrości a dokładniej jej brak zacznie wam przeszkadzać,wszystko takie bardzo ostre aż za bardzo ;-) jeżeli chodzi o pejzaż czy architekturę to i myślę że tutaj w jakiś sposób będziemy zadowoleni zanim nie weźmiemy się za fotografię nocną,ale portrety ostre jak żyleta od stóp po głowę? NIE! ja tego nie kupuję i wiem że wielu ma taki sam dylemat...i zazwyczaj wtedy następuje ten  moment że rozważamy zakup czegoś lepszego a dokładnie lustrzanki cyfrowej.

Dlaczego Canon? 

Nigdy nie byłem po jednej stronie i już tylko lubiłem i lubię eksperymentować ,dla mnie każda marka ma coś w sobie i jak każdy przedmiot lustrzanka cyfrowa ma swoje zalety ale także wady.


Canona wybrałem przede wszystkim dlatego że większość znajomych go używało i łatwiej było mieć wgląd w to co te aparaty potrafią a dokładnie konkretne modele,na samym początku naszej fotograficznej przygody musimy sobie zadać pytanie czego dokładnie szukamy w fotografii i jaka dziedzina fotografii nas interesuje,myślę że bez tej sponsorowanej,i sztucznej ideologii marketingowej praktycznie każdy model nas zadowoli z nawiązką w porównaniu z tym co daliśmy rade zrobić zwykłą cyfrówką,ale największą robotę w naszej pracy robi matryca oraz odpowiedni obiektyw

To dlaczego na rynku mamy tyle modeli aparatów ?

Miałem okazję przetestować dłużej niż 3/4 dni 7 modeli aparatów Canon i naprawdę laik czy początkujący adept fotografii będzie całował każde body aparatu w czółko ;-)
Jak wiemy każdy produkt musi się sprzedać a konkurencja nie śpi producenci szukają co raz to nowych funkcji już nie tylko fotograficznych ale także tych video by była to w pełni puszka(Body) multimedialna.
Myślę że w najtańszych aparatach nie mamy co lokować naszych myśli a to z tego względu że po prostu są jakby gorszej jakości,po pierwsze,słabej jakości plastyki,ekrany które zazwyczaj przekłamują kolory(ale spokojnie większość tak ma) brak uszczelek, i po prostu się nimi nie interesujcie no chyba że z kasą jesteście przyparci do muru?

Wiem,wiem rozpisuje się ale pamiętajmy że zakup aparatu to nie puszka coli za 2zł a długoterminowa inwestycja i lepiej kupić świadomie i być zadowolonym niż kupić byle co i zmarnować nie male pieniądze...

Taką środkową granicą cenową na początek aparatu i obiektywu  jest 5tys zł a wybór mamy nie mały a więc w takim razie na co zwrócić uwagę?


  • Uszczelnienia body aparatu
  • Górny ekran chromatyczny
  • Odchylany ekran
  • Jakość ekranu
  • Granice wartości ISO
  • Ogniskowa i jasność obiektywu
  • Ceny części takich jak : muszla oczna,zapasowa bateria oraz jej pojemność oraz ceny napraw pogwarancyjnych
Więc od początku..uszczelnienia? lepiej jak są niż ich nie ma mamy tą świadomość że nie musimy nad to zwracać jaka pogoda za oknem że np zamoczymy aparat a jak wiemy podczas złej pogody powstają najciekawsze zdjęcia,mamy lepszą dramaturgie,kontrasty i podczas deszczu lub chwile po ukochane kropelki czyli ulubiony motyw wielu fotografów

Górny ekran chromatyczny? Dzięki takiemu ekranowi mamy podgląd na bieżąco podstawowych funkcji i ustawień ekspozycji,ISO ilość wykonanych zdjęć czy pojemność baterii,często staje się pomocny przy fotografii zwłaszcza reportażu itp


Odchylany ekran ? Nie do końca jestem co do niego przekonany ale wiem że wielu docenia taką możliwość gdy np nie chce się kłaść na ziemi lub chce wykonać zdjęcie z nad głów tłumu/ludzi itd


Jakość ekranu ? Tutaj także ekran ma znaczenie,bo wielokrotnie dałem się nabrać i podgląd zdjęcia w aparacie uznałem za właściwe a na komputerze już nie zawsze wyglądało atrakcyjnie nawet co do kolorystyki itp czy rzeczywistej jasności,tutaj musiałby powstać oddzielny wpis na ten temat bo fakt! nie musimy się sugerować co widzimy na ekranie ale dobrze by podgląd zdjęcia dawał nam prawie to samo co widzimy na surowo na dobrej klasy monitorze



Granice wartości ISO? Najbardziej popularną wartością iso lub tak zwane widełki są od 400-800iso czasem w momencie gdy brakuje nam światła np o zmroku itp dobrze jest używać 1600-3200iso 
Tak jak było to za czasów filmów fotograficznych a dzisiaj wmawia się używalne ISO 12500iso czy nawet 80400iso czy jakoś tak? po co to komu jak na prawie każdym teście okazuje się ze te aparaty z gigantycznym ISO tak naprawdę dają radę do 800iso czasem do 3200iso i to jest maks czasem możemy się pokusić o 6400iso i na tym zaprzestańmy.
Oczywiście używalne ISO ma to do siebie ale nie zawsze że używalne wartości zależą od jakości ale od i od rozmiarów samej matrycy..i zazwyczaj taka zasada jest że czym większy rozmiar matrycy tym wysokie wartości ISO nie będą szpeciły fotografii



Ogniskowa oraz jasność obiektywu? Wybór ogniskowej zostawiam wam bo każdy ma różne preferencje ale nadmienię tylko że do portretów najlepiej jakiś stało ogniskowy obiektyw 50mm lub 85mm(dotyczy obiektywów Canon) taka ogniskowa sprawdzi się praktycznie w każdej dziedzinie czy to portret czy fotografia przyrody,makro,fotografia studyjna,tutaj mamy spory wybór nowych obiektywów ich cena uzależniona jest od jasności,jakości wykonania,szybkości ustawiania ostrości
Najtańsze obiektywy kupimy już za 300zł(Nowe) lub ponad 1500zł już zazwyczaj Japońskiej produkcji,masywne i konkretnie zbudowane.a ich jasność to czym jaśniejszy tym lepiej bo i lepsza głębia ale także przy odpowiednim ISO możemy fotografować w nocy korzystając tylko z Świateł np Miasta

Czym jaśniejszy obiektyw(Wartość przesłony np F2.8 ,  F/2.0 , F1.8 , F1.4 , F1.2) Tym bardziej spektakularne rozmycie tła 


Ceny części zamiennych? Nikt nie kupuje aparatu na jedną chwilę,ani na jeden sezon no chyba że ten aparat pracuje na siebie i jego przebieg zmusza nas do wymiany ;-) ale wiadomo że wiele wymiennych elementów się zużywa a więc trzeba będzie je po pewnym czasie wymienić.
Na rynku mamy masę zamienników,ale są one różnej jakości i tutaj praktycznie cena nie różni się od tego jakiej marki aparat,jaki model itp natomiast oryginalne i serwisowe części to już tak ale to jest tylko moja opinia bo wiadomo że ważniejsze są inne cechy aparatu niż np części zamienne ale znaczenia nabiera wtedy gdy skończyła się nam gwarancja a aparat uległ np uszkodzeniu a nie chcemy go zmieniać wtedy cena ma znaczenie i jeżeli zależy nam na naprawie to wtedy szukamy czegoś co będzie kosztowało mniej..to oczywiste .

Jakie modele Lustrzanek Canon polecam? 

  • Canon EOS 750D (niby brak uszczelek oraz górnego ekranu,ale ma fajną matrycę i jest szybki)
  • Canon EOS 77D (Ma praktycznie wszystko co niezbędne do fotografii z naciskiem na jakość)
  • Canon EOS 7D Mark II(Trochę ponad normę cenową,ale posłuży wam wiele lat i dostarczy wam pięknych fotografii

Jakie modele Obiektywów Canon polecam?

  • Canon EF 50mm f/1,8 STM (Jasny z metalowym bagnetem w bardzo dobrej cenie)
    Dodatkowo mówi się że stworzony głównie do filmowania,ale z powodzeniem posłuży do portretów i nie tylko.
  • Canon EF 50mm f/1,4 USM (Jasny z szybkim silniczkiem autofocusu,produkcja Made in Japan)


Na koniec najważniejsze...wiele razy mnie pytano gdzie w takim razie można nabyć sprzęt by był w dobrej cenie,dodatkowo firma znana i solidna no i najlepiej z dużym doświadczenie która jest na rynku od lat,ciężko mi polecić jedną bo jest ich nawet kilka,ceny mają różne,każda ma w ofercie zakupy ratalne,jedną z takich firm jest : Fotozakupy oraz fotoplus ale gdy chcecie mieć jeszcze większą świadomość i bezpieczeństwo nad zakupami szukajcie na Allegro,te firmy tam są,dodatkowo zakupy na platformie Allegro do kwoty 10tys są ubezpieczone w razie np nieuczciwości sprzedającego,więc bez obaw....



21 komentarzy:

  1. Konkretna wiedza,fachowo i na temat,Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie takich informacji szukałam! Dzięki wielkie, rozjaśniłeś mi temat :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomocna, konkretna wiedza :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podziwiam wiedzę, chciałabym taką mieć, aby robić dobre zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobrze napisane,że mamią nas aby tylko sprzedać,oczywiście w nie wszystkich przypadkach,ale jednak zamydleni łykamy to jak małe pelikany ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja mam Pentaxa 10D i sobie bardzo chwalę,będziesz coś pisał o tej marce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,ja także miałem przez chwilę Pentaxa tylko że K100D,świetna maszynka teraz to i za 300zł kupi,Polecam ;-)

      Usuń
  7. Ja mialam dylemat czy Canon czy Nikon ��
    Świetnie to napisałeś! A może będziesz pisał coś o Nikonie? Rozważam także Pentaxa ;-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Materiał w tej chwili jest zbierany i przygotowany,do 2 tygodni się pojawi właśnie wpis o Nikonie ;-)

      Usuń
  8. A dlaczego zabrakło wyśmienitego Canona 6D??????

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajny sprzęcik, moją pierwszą lustrzanką była D3100 i pod kątem marki nigdy nie miałem dylematu i zawsze celowałem w Nikona.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zaczynając swoją przygodę z fotografią produktową niestety brakowało takich poradników :( lustrzanka to jedno ale trzeba jeszcze wiedzieć jak jej używać żeby odpowiednio uchwycić produkt. Ja osobiście miałem problemy z biżuterią i odpowiednim uchwyceniem niezbędnych elementów. Dopiero ktoś mi udowodnił, że zrobił lepsze zdjęcie aparatem za 700zł niż ja swoim Canonem...no i to mnie skłoniło do odrobienia pracy domowej i nieco więcej "prób i błędów" zanim ponowiłem publikowanie nowych produktów w sklepie ;-) Trochę to co prawda zajęło ale efekt był warty tego czasu.

    OdpowiedzUsuń
  11. SUPER!!!!!!! Akurat nie znałam się dobrze na aparatach. To pomogło mi wybrać mój pierwszy! DZIĘKI!!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Olbrzymia dawka informacji,sam się zastanawiałem co wybrać,ale tak nas mamią funkcjami,cenami że najlepiej bym kupił chyba zegarek z aparatem na ryneczku ;-D a tak poważnie,dużo mi to pomogło,a mało wymagający jestem więc na pewno będę zadowolony ;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ze wcześniej nie znaliśmy tej strony...super info! Pozdrawiamy
    Amfora.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. super artykuł! Mam nadzieję na więcej

    OdpowiedzUsuń
  15. Wciągający artykuł. Nie wiedziałem, że aparaty mają tyle cech na które trzeba zwrócić uwagę przy kupnie

    OdpowiedzUsuń
  16. Też chciałbym sobie kupic taki aparat, ale niestety nie bardzo wiem jaki wybrać. dodatkowo potrzebna mi będzie na niego chyba jakaś niewielka pozyczka. Tutaj https://pozyczka-online.info/# znalazłem sporo informacji na temat pożyczek i chciałem się was zapytać czy uważacie, że któraś z nich bedzie dobrym pomysłem aby sfinansować zakup takiego aparatu?

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajny sprzęcik, moją pierwszą lustrzanką była D100 i pod względem marki nigdy nie było problemu, zawsze wybieram Nikona.

    OdpowiedzUsuń
  18. Super fotki, wszystko wygląda ekstra - pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz - każde Wasze słowo jest dla mnie niezwykle ważne. Masz jakieś pytania - zostaw swój email - odpowiem na pewno.